Alla inlägg den 7 augusti 2015

Av Sonja - 7 augusti 2015 13:00

Har länge funderat på hur jag ska få Tella att verkligen vakta och hur jag gör om någon försöker kommer objuden och är hopplös men idag så fick jag svaret!

Ordet hyökkäys som betyder attack/anfall har dom säkert använt när dom jagat med henne. När jag gick ut med henne hade jag henne att sitta så gick jag en bit ifrån (på utsidan) och sa bestämt "Tella hyökkäys" och hon kom i en sådan fart mot mig och stannade ca 1 meter ifrån mig och visade tänderna och morrade, ända tills jag sa lugn och ligg ner, duktig tjej.
Kanske det inte är så knasigt att ha en fd jakthund hemma även om hon kan vara lite jobbig ibland. :)

Jag var nervös till först och tänkte oh shit hon kommer bita, men nä.
Jag provade med olika föremål, även pickade på en blomkruka, samma sak där, stannade 1 meter före, skällde och morrade och tittade på den ända tills jag bad henne vara lugn.
Bra att ha, skit att vara utan så att säga :) Blev strax tryggare nu när jag vet att jag behöver inte vara rädd, min dam, hon kan! Hon biter ju aldrig någon, iaf inte vad jag har varit med om, endast några få gånger har det hänt eller kanske mera nafsa, annars är hon världens snällaste och härligaste hund.

Annars så om hon hör något kan hon skälla till, har nämligen provat olika saker förut men hyökkäys var ordet vi har haft bort, buss på kunde hon för typ 2 år sedan, men det har tydligen glömts bort.

Nu ska jag försöka vila, har sovit dåligt denna natt också :(
Så om någon väcker mig så kan det bli annat än trevligt!

Ovido - Quiz & Flashcards